لاعبة فريق سان چيرمان الفرنسى رحاب جمعة تعلن اعتزالها

مرفت العربى عبد العظيم 

فى منشور على فيس بوك اعلنت لاعبة فريق سان چينيان الفرنسى اعتزالها بعد حياة حافلة بالانجازات والانتصارات.

 

كتبت رحاب جمعة، “وداعًا كرة اليد .. انتهى المشوار …عمري ما تخيلت اني هيجي يوم واكتب الكلام ده خالص بس دي سنة الحياة ،الحمد لله حققت كل حاجة حلمت بيها في لعبة كرة اليد وده كان فضل من ربنا ونعمة كبيرة عليا ،لحظات كتير مرت عليا من انكسار وانتصار وفرح وحزن ،عمري ما هنسى دعم الناس ليا خلال مسيرتي في لعبة كرة اليد، وبما أني مستحيل ألبس تي شيرت منتخب مصر لكرة اليد للسيدات مرة تانية وأنه خلاص مفيش هدف الواحد بيلعب عشانه غير حبه لكرة اليد ،النهاردة أنا بعلن اعتزالي لعبة كرة اليد بشكل كامل ،ادعولي ربنا يوفقني في حياتي مع زوجي وحياتي المهنية ،شكرًا لكل حد وقف جنبي ،شكرًا لكل الناس اللي دعمتني ولكل صحفي واعلامي اتكلم عني إيجابًا أو سلبًا، شكرًا لكي يا أمي على كل اللي عملتيه معايا.

 

post

أمي هي البطلة التي حققت المستحيل.”

 

رحاب جمعة كانت أصغر محترفة في تاريخ كرة اليد المصرية، وكانت من اللعبات المميزات في المنتخب المصري. لعب مع فريق نادي بونسلو الدنماركى و نادي أيش الفرنسي قبل الانتقال لصفوف نادي سامبر الفرنسي، وهي تلعب الأن في نادي نادي سان چنينان الفرنسي

 

رحاب من أسوان وكانت اول فتاة مصرية تحترف لعبة رياضية جماعية فى فرنسا. وفي سبيل ذلك كسرت جميع القيود المجتمعية التى تعانى منها الفتيات فى المجتمعات الشرقية، و تخطت كل العقبات امام اصرارها لتحقيق حلمه.

 

وبالرغم من ذلك رفض اتحاد كرة اليد ضمها لفريق المنتخب بسبب سنها

زر الذهاب إلى الأعلى